20 vinkkiä koiran kanssa matkustamiseen Sloveniassa

Jos suunnittelet matkaa Sloveniaan koirasi kanssa, tämä artikkeli vastaa kaikkiin kysymyksiin, joita sinulla saattaa olla. Koska minulla ei ole koiraa ja pyrin aina julkaisemaan artikkeleita, jotka ovat aidosti hyödyllisiä lomasi kannalta ja perustuvat tosielämän kokemuksiin, pyysin lukijoitani, jotka ovat käyneet Sloveniassa koiransa kanssa, kertomaan kokemuksistaan, vaikutelmistaan ja ennen kaikkea hyvistä neuvoistaan. Tässä artikkelissa on siis heidän neuvojaan (eikä kerrankin minun neuvojani).

Hyviä neuvoja koiran kanssa Sloveniaan matkustamiseen tai Ljubljanassa vierailuun koiran kanssa

Täältä löydät myös neuvoja ranskalaisilta, jotka asuvat Sloveniassa ja joilla on koira. Lyhyesti sanottuna, löydät vastauksia kysymyksiin, joita saan hyvin usein. Tässä on muutamia esimerkkejä saamistani kysymyksistä.

• ”Olemme menossa pienen koiran kanssa, hyväksytäänkö se ravintoloissa ja Triglavin kansallispuistossa?”.
  • ” Ovatko slovenialaiset ”koiraystävällisiä”? Onko teillä vinkkejä koiran kanssa matkustamiseen Sloveniassa?”
  • ”Meillä on pieni koira, voiko se mennä Skocjanin ja Postojnan luoliin?”
  • ”Onko Sloveniassa helppo löytää majoitusta koiran kanssa?”
  • ”Haluaisimme uida koiriemme kanssa järvissä 🙂 Mutta onko se sallittua Sloveniassa?”

Löydät vastaukset alla olevista suositteluista.

Neuvoja Jéromelta – ranskaa Ljubljanassa

• Slovenia on selvästi koiraystävällinen maa.
  • Koirat ovat usein tilaisuus murtaa jää slovenialaisten kanssa.

Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta slovenialaisiin baareihin ja ravintoloihin pääsy on ongelmatonta. Sloveniassa ja Ljubljanassa istut kesäisin aina terassilla.

• Lyhytaikaisissa ja pitkäaikaisissa vuokrasopimuksissa ei useinkaan sallita lemmikkieläimiä (mutta ei Booking.comin majoituksissa Sloveniassa).
  • Slovenialaiset keräävät järjestelmällisesti koiriensa jäljet kaupungilla. Jos et tee niin, joudut kohtaamaan paikallisen paheksunnan ja sakot.
  • Koirat ovat sallittuja kaikkialla metsissä ja vuoristossa. Usein kylttien mukaan koirat on pidettävä kytkettynä, jotta ne eivät pelästyttäisi villieläimiä.
  • Sloveniassa ei ole käytännössä lainkaan vuoristolaitumia Velika Planinaa ja muutamia muita paikkoja lukuun ottamatta, joten karjan kanssa ei ole erityisiä ongelmia.
  • Koirat eivät saa olla ruokakaupoissa.

Huomautus: Jos et ole katsonut tarkkaan Jérômen koiran kuvaa, katso vielä kerran, hänellä on ”iso koira”.

Mathilde – matkustaja

Kaiken kaikkiaan, jos koira on asianmukaisesti koulutettu, Slovenia on erittäin koiraystävällinen maa, eikä se aiheuta ongelmia. Meidät hyväksyttiin kaikkialla koirieni koosta huolimatta.

Majoituksen osalta sinun on suunniteltava etukäteen, koska se on monimutkaisempaa, kun sinulla on koira. Löydät kaikki koiraystävälliset majoituspaikat Sloveniassa täältä.

On tärkeää, että sinulla on aina kakkapussi mukanasi, sillä Slovenia on erittäin puhdas maa. On tärkeää olla likaamatta sitä.

Vierailu Ljubljanassa koiran kanssa

Pääsimme kaikkiin kauppoihin , kuten ravintoloihin, välipalabaariin, matkamuistomyymälöihin ja vaatekauppoihin.

Vesi: Monet ihmiset tarjosivat vettä kahdelle koirallemme, vaikka he eivät tunteneet meitä, ja se oli erittäin miellyttävää.

Slovenialaiset? Koska kaupunki on kävelykatu (keskusta), pystyin irrottamaan koirani, sillä se pärjää hyvin yksin. Ihmiset suhtautuvat niihin hyvin kunnioittavasti (slovenialaiset pyytävät lupaa silittää niitä eivätkä anna muiden koirien häiritä niitä).

Vinkki : Ljubljanassa voit päästää ne irti linnaan johtavalla polulla. Se on erittäin miellyttävä kävelyreitti, jolta avautuu kaunis näkymä Slovenian pääkaupunkiin. Älä kuitenkaan mene köysiradalla, sillä muuten menetät sen.

Kesällä : keskellä päivää, kuten missä tahansa kaupungissa elokuussa, maa on lämmin ja voi tulla kuuma. Niinpä koirien oli käytettävä pieniä kenkiä, jotta niiden tassut eivät palaisi. Hyvin varustautuneina meillä oli myös viilentävät liivit, jos tarvitsimme niitä.

Se ei ollut helppoa, mutta onnistuimme löytämään hotellin yöksi Ljubljanasta (se ei ollut helppoa, koska kaikki majoituspaikat olivat täynnä). Yövyimme Ljubljanan Design G -hotellissa, joka ei veloita koirista ylimääräistä, jos ne eivät sotke. Se oli 1-tähden versio 4-tähden hotellista, mutta siisti ja viihtyisä. Johtaja on koiraharrastaja ja todella ihana.

Vierailu Bled-järvellä Bohinjissa koiran kanssa

Bled-järvellä voit päästää koirasi vapaaksi kaikkialla , sillä järven yli johtavalle näköalapaikalle on runsaasti polkuja. Ravintolassa (terassilla, koska sää oli hyvä) ne hyväksyttiin ongelmitta. Niille tarjottiin vettä jokaisessa ravintolassa, ei kysytty mitään. Koiria voi vuokrata ja meloa.

Bohinj-järvellä olimme varhain aamulla, joten siellä ei ollut ketään. Siellä oli mahdollista uida ja antaa niiden myös vaeltaa vapaasti ilman ongelmia. Emme viipyneet kauaa pysäköintikustannusten takia.

Vintgarin rotko aukeaa klo 7 aamulla, joten olimme siellä klo 6.55. Siellä ei ollut ketään, joten meille ja koirille se oli täydellinen paikka. Koirat olivat tervetulleita, mutta sisäänkäyntiportin läpi mentäessä oli pakko pitää koiran talutushihnaa.

Soca Valley koiran kanssa

Ihmiset, joita tapasimme jokaisessa kohdassa Soca-väylän varrella, eivät lainkaan häiriintyneet koirista, ja he suhtautuivat niihin hyvin ystävällisesti (no, samaan aikaan ne eivät häirinneet ketään, mutta se on aina mukavaa).

KuljimmeSoca-joen rannoilla ja Bovecin kaupungissa ilman ongelmia. Pystyimme menemään koirien kanssa kauppoihin (ei supermarket-tyyppisiin ruokakauppoihin, mutta hygieniasyistä emme kuitenkaan olleet kysyneet). Soca-joen erittäin kylmän veden kanssa on oltava varovainen, sillä se voi polttaa koiran tassunpohjia, jos se viipyy siinä liian kauan (valitettavasti toinen koiristamme kärsi seurauksista, joten se joutui käyttämään kenkiä seuraavana päivänä).

Vaellus Krnsko-järvelle on avoin koirille, mutta ne on pidettävä kytkettynä. Tämä on luultavasti lehmien rauhan ja hiljaisuuden vuoksi, sillä lehmät ovat hyvin kiinnostuneita (valitettavasti meidän kannaltamme) koirista. Lounasaikaan järven luona saimme antaa niiden kulkea vapaasti, koska ihmisiä oli hyvin vähän eikä lehmien luokse päässyt. Viereisessä mökissä on ilmainen raikkaan veden annostelija, joten voit täyttää vesipullosi. Kannattaa varata taukoja matkalla ylös ja alas, sillä jyrkkä kaltevuus voi yllättää koirat.

Trentaan johtavalla tiellä, jossa on vapaana kulkevia lampaita, tämä voi olla yllätys, joten pidä koirasi kytkettynä, jotta et häiritse niitä. Tällä tiellä on paljon lampaita ja lehmiä, joten pidä koirasi kurissa.

Tolminin rotkossa, kuten Vintgarin rotkossakin, olimme paikalla avajaisissa, ja koirat olivat tervetulleita, mutta ne pidettiin turvallisuussyistä kytkettyinä.

Mathilden kauniita kuvia voit katsella seuraamalla häntä Instagramissa.

Velika Planinassa voi vierailla koiran kanssa, mutta monien lehmien vuoksi on parempi ottaa kuonokoppa tai johto mukaan.

Julia – Matka Sloveniaan 3 koiran kanssa

Slovenialaisissa ravintoloissa koirat hyväksyttiin kaikkialla, mutta me söimme terassilla. Meidät toivotettiin aina tervetulleiksi, ja tarjoilijat toivat meille usein jopa kulhollisen vettä. Majoituksen osalta löysimme helposti kokonaisia asuntoja varaamalla; kokonainen asunto on käytännöllisempi kolmen koiran kanssa.

Järvien osalta ainoastaan Bohinj-järvessä oli kyltti, joka kielsi koiria uimasta tietyissä paikoissa, muuten ne uivat Sočassa useita kertoja, vaikka joki oli hyvin kylmä.

Pidin slovenialaisia hyvin koiraystävällisinä, vaelsimme Kobaridin alueella, Nanosissa ja Tolminin rotkoilla. Kävimme myös Piranissa ja Izolassa, jossa ne saivat uida…..
Menimme myös köysiradalla Velika Planinaan, tosin kuonokopan tarvitset.

Sophie – 20 päivää Sloveniassa koiran kanssa

Kävimme Sloveniassa koiramme kanssa 20 päivää, eikä mitään ongelmia ollut! Slovenialaiset ovat koiraystävällisiä, ravintoloissa,
olipa se sitten terassilla tai sisätiloissa, koiran pitäminen ei ollut koskaan ongelma. Voin vahvistaa, että tarjoilijat toivat meille spontaanisti vesiastian, mikä oli erittäin tervetullutta ja miellyttävää.

Velika Planinassa emme kohdanneet mitään vaikeuksia, paitsi että köysiradalla tarvitaan kuonokoppa. Lisäksi jos sinulla on iso koira, emme suosittele nousemaan tuolihissillä majapaikkaan, kun olet gondolin huipulla. (Hieman rasittava) nousu kestää kuitenkin ongelmitta 30-40 minuuttia, ja meidät hyväksyttiin tasangolla oleviin suojiin.

Myöskään Ljubljanassa ei ollut ongelmia puistoissa tai ravintoloissa. Menimme jopa junalla hänen kanssaan. Maksoimme muistaakseni pienen lisämaksun, mutta se ei ollut paljon.

Bled-järvellä ei ollut ongelmia, se pidettiin johdossa ja pystyimme uimaan.

Slovenian rannikolla Izolassa koirat eivät saaneet olla betonirannoilla päivällä, mutta illalla, kun rannat olivat tyhjiä, ne sallittiin.

Majoituksen osalta majoituimme leirintäalueella, enkä usko, että siellä oli mitään ongelmia, itse asiassa emme maksaneet mitään ylimääräistä!

Slovenia on upea kohde, ja neuvojesi ansiosta pystyimme todella nauttimaan ja tekemään suurimman osan maasta! Kiitos loistavista neuvoistasi!

Salainen slovenialainen anekdootti : otin valokuvan ystäväni koirasta ravintolassa 5 kilometrin päässä Bled-järveltä. Kun olimme tuomassa kahta olutta, tarjoilija toi koiralle vesikulhon. 10 minuuttia myöhemmin hän toi koiralle lautasella hienon luuydinluun (kuvassa oleva luu). Slovenia voi olla täynnä yllätyksiä.

Christophe – 2 matkaa Sloveniaan koiran kanssa

Olemme matkustaneet Sloveniassa koiramme kanssa jo kaksi vuotta. Minulle Slovenia on yksi koiraystävällisimmistä maista lähellä Ranskaa. Meidät on aina toivotettu tervetulleeksi kaikkialle (Ljubljana, Tolmin, Piran).

Slovenialaiset ovat hyvin suvaitsevaisia, kunhan sääntöjä noudatetaan. (Esimerkki: Ljubljanan linnaan vievässä köysiradassa on käytettävä kuonokoppaita). Koiraa pidetään kytkettynä, kakkaa ei kerätä, lyhyesti sanottuna, kohteliaisuus, ei muuta, takaa sen, että kaikki sujuu ongelmitta.

Minua ei ole koskaan käännytetty pois missään ravintolassa, ja tavanomaiset varotoimet on aina toteutettu. Vuokrissa ei ole mitään hätää, jos ilmoitat siitä etukäteen.
Ja kiitos sivustollenne, joka on avannut silmämme tälle maalle 🙂 Jos menemme tänä vuonna uudestaan….encore, se johtuu osittain siitä, miten tervetulleita koirat ovat, jotka voivat seurata meitä kaikkialle. Ne otetaan ystävällisesti ja avoimesti vastaan.

Kiipeä Babij zobille koirasi kanssa!

Vanessa – Viikko koiran kanssa Sloveniassa

Ihana viikon mittainen road trip Sloveniassa. Olemme nelihenkinen perhe, johon kuuluu 2 teini-ikäistä ja 1 maailmalla kiertävä koira.

– Valitse varjoisia vaelluksia keskellä kesää, ja niitä on paljon (esimerkiksi Bohinj-järven yläpuolella olevilla kukkuloilla).
– Erittäin koiraystävällinen maa: Ljubljanan ravintoloissa jaetaan koira-astioita lähes automaattisesti.
– Toisaalta koiria ei saa päästää puistoihin, joissa on leikkejä lapsille, eikä ”rannoille”.
ylipäätään
– Löysimme vuokra-asunnon, joka hyväksyi koiramme ongelmitta, käymällä läpi booking.comin koiria hyväksyvien hotellien luettelon kautta.
– Bled-järvellä koirat ovat kiellettyjä lähes kaikkialla. Kuitenkin 2 minuutin päässä järvestä, joen varrella, löysimme ”rannan”, jossa olimme yksin maailmassa! Lyhyesti sanottuna, kun sinulla on koira, joet ovat paras paikka olla (ja ihmiset myös 😁).

Séverine ja Rovie Sloveniassa

Vietimme tänä kesänä 15 päivää Sloveniassa (2 aikuista, 2 teini-ikäistä ja erityisesti Rovie, 2-vuotias koiramme).

• Pysy täällä: Vuoristo/pääkaupunki/rannikko.
  • Tässä on nopea yhteenveto artikkelin täydentämiseksi vierailijoille, joilla on nelijalkaisia ystäviä……
  • Kun näen Slovenian, minusta on hyvin surullista, miten Ranska suhtautuu myönteisesti karvaisiin ystäviimme.

On hienoa tuntea itsensä tervetulleeksi kaikkialle koiran kanssa.

– Majoitus (asunnot ja hotellit) löytyi ongelmitta Bookingista
– Erittäin lämmin vastaanotto kaikissa ravintoloissa ja baareissa, ja koiralle oli aina vesiastia.
– Luonnonpuistot saavutettavissa!!! sekä tärkeimmät luonnon nähtävyydet.
– Miellyttävä pääkaupunki, jossa on laajoja avoimia alueita ja kauppoja, joissa koirat ovat tervetulleita.
– Jäätelöä koirille!!!

Slovenian vuoristossa

– kobaridin historiallinen polku.
-tolminin rotkot (turistikohde, mutta hyvä koiran kanssa, ja se osaa uida).
-planica site ja sen mukavat pikku vaellukset.
-Pokljukan rotkot (kaunis kävelyreitti, sinun täytyy tehdä pitkä kierros).
-Gorges de Vingtar (melkoinen pettymys, ehkä veden puutteen vuoksi tänä kesänä).
-Bled-järvi (hyvin täynnä ihmisiä ja ainoa paikka, jossa jouduimme sitomaan koiramme).

Ljubljana koiran kanssa

Tulemme takaisin ilman koiraa käymään museoissa, koska kaupunki on pieni, emme käyttäneet julkisia liikennevälineitä, joten en voi antaa mielipidettäni.

• ei ongelmia ravintoloissa.
  • Pystyimme menemään kauppoihin koiran kanssa (itse asiassa suurin osa kaupoista toivottaa koirat tervetulleiksi ovelleen).
  • Erittäin suuri Tivolin puisto, jossa voit kävellä kilometrejä ja kulkea ylös ja alas hienojen löytöjen parissa.

Pääkaupungin ja rannikon välillä

Vierailu Postojnan luoliin ja Predjaman linnaan: näihin kahteen kohteeseen ei pääse koirat. Koirat on kuitenkin mahdollista jättää maksutta valvotulle alueelle, kun vierailet näissä kahdessa kohteessa. Koirista huolehtiva henkilö oli hyvin rauhoittava ja ystävällinen (Rovie ei saanut traumoja).

Merenranta

Emme viipyneet pitkään, koska halusimme mieluummin vuorille. Siellä oli kuuma, mutta koira ei kärsinyt liikaa, ja juuri siellä kohtasimme ensimmäiset koiria koskevat kiellot (rannat ja ympäröivä alue)… harmi.

Suosikkikohteemme Sloveniassa koiran kanssa

Pericnikin vesiputous : erittäin mukava kävelymatka, jos menet takaisin kallioiden alle ja tulet alas metsän läpi.
Velika Planina : Rovie pääsi tuolihissillä, mutta älä unohda kuonokoppaasi, muuten niitä vuokrataan).

4 muuta suosittelua koirien kanssa tehdyistä matkoista Sloveniaan

Aurélie: ”Tiedoksi: siellä on ”kennel” (ilmainen), jos käytte Postojnan luolassa. Kysy vain kauniisti vastaanotosta

Christelle: ”Olen käynyt Sloveniassa koiran kanssa 10 vuotta. Ei mitään sanottavaa, aina loistava vastaanotto. Jouduin jopa menemään hätäeläinlääkärille edellisen koirani kanssa… erittäin tyytyväinen hoitoon, jonka hän antoi sille! Koirat hyväksytään myös Ljubljanan turistilaivaan ja Bohinj-järven ylittävään laivaan.

Sandra: Koirat (edes kuonokopat) eivät saa kulkea busseissa. Esimerkki: syyskuun alussa Bovecissa koirani ja minä jäimme asemalaiturille kahden muun pariskunnan kanssa, joilla oli koiria. Junassa ei kuitenkaan ole mitään ongelmaa, jos ne ovat matkatavaroissa tai kuonokopassa. Katso tästä

Constance: Constance: Tänä talvena menin Sloveniaan koirani kanssa:) Minusta näyttää siltä, että missään kansallispuistoissa ei ole ongelmia. Luolissa oli kuitenkin mahdotonta käydä sen kanssa. Slovenialaiset ovat lemmikkiystävällisiä. Minulla ei ollut ongelmia löytää halpaa majoitusta, joka hyväksyi koirat. Mitä tulee Bled-järveen, ei näytä olevan mitään ongelmaa uida siellä koiran kanssa.

Julie: Kävin Sloveniassa 3 vuotta sitten koirani kanssa, ja kävin siellä uudelleen kuukausi sitten. Minulla ei todellakaan ollut mitään erityisiä ongelmia. Slovenialaiset ovat varsin koiraystävällisiä. Minut otettiin helposti vastaan majoituksissa, ravintoloissa myös… lyhyesti sanottuna, älkää pelätkö mennä Sloveniaan koirienne kanssa, koska se on ihana maa!